دبیر علمی کنفرانس شهروند الکترونیکی و تلفن همراه گفت: در این کنفرانس به دنبال ارایه مبانی نظری و ایده های تئوری استفاده از تلفن همراه به عنوان شهروندی الکترونیکی نیستیم، بلکه می خواهیم تجربیات عملی و یا ایده های قابل اجرا را بررسی و ارایه کنیم.
وایمکس نیوز – محمد قلم چی در نشست خبری کنفرانس شهروند الکترونیکی و تلفن همراه با بیان این مطلب و در پاسخ به سوال خبرنگاران و مدعوین مبنی بر اینکه آیا این کنفرانس هم مانند بسیاری از کنفرانس های دیگری خروجی مشخص و قابل استفاده ای نخواهد داشت، گفت: در سال های اخیر Mobile ICT مورد توجه بسیاری از مدیران بخش های دولتی و خصوصی قرار گرفته و لزوم استفاده از روش های آن از سوی مدیران درک شده است.
وی افزود: اما متاسفانه مسیر استفاده از خدمات مبتنی بر Mobile ICT به درستی تعریف و تفهیم نشده است و در بسیاری از موارد مدیران به دنبال استفاده یا راه اندازی خدماتی هستند که از قبل انجام شده است در نتیجه ریسک امتحان روش های جدید را نمی پذیرند.
وی در ادامه گفت: در این کنفرانس می خواهیم با ارایه راهکارهای صحیح استفاده از روش های Mobile ICT و معرفی افراد توانمندی که امکان دادن مشاوره، طراحی و پیمانکاری طرح های این حوزه را دارند مجموعه راه حل های استفاده از Mobile ICT را به مخاطبان معرفی کنیم.
قلم چی با بیان اینکه سازمان ها در این کنفرانس فرصت آشنایی با افراد متخصصی که در آینده بتوانند به عنوان مدرس با آنها کار کنند را می یابند، گفت: در واقع مخاطبان در این کنفرانس با راه حل برخی از مشکلاتشان آشنا می شوند، ایده های جدید می گیرند و با افراد جدید متخصص در این حوزه آشنا می شوند.
وی گفت: بنابراین صرفا به دنبال برگزاری همایش نیستیم و سایت اطلاع رسانی همایش و پورتال Mobile ICT که همزمان با همایش رونمایی می شود پس از همایش خروجی های کنفرانس را به اطلاع علاقه مندان خواهند رساند.ضمن اینکه دبیرخانه دایمی همایش پیوسته فعال خواهد بود.
وی در مورد عنوان انتخاب شده برای این کنفرانس گفت: با توجه به اینکه Mobile ICT در اذهان عموم مترادف با کارکردهای تلفن همراه است در حال حاضر و در وهله اول این کنفرانس را با رویکرد تلفن همراه آغاز کردیم، سپس سراغ Mobile ICT رفته و در نهایت مباحث جامع تر فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه را بررسی خواهیم کرد.
مقالات، نمایشگاه و کارگاه های آموزشی
دبیر علمی کنفرانس شهروند الکترونیکی و تلفن همراه تعداد مقالات ارایه شده به کنفرانس را حدود 480 مقاله عنوان کرد و گفت: با توجه به محورهای کنفرانس از این تعداد 187 مقاله در مرحله اول داوری انتخاب شدند.
وی افزود: 25 درصد مقالات ارایه شده انگلیسی و 75 درصد نیز فارسی هستند.
به گفته قلم چی موضوعات بانکداری و تجارت همراه، زیرساخت، امنیت همراه ترافیک، آموزش، دولت، شهرداری، سلامت، توریسم و پرداخت همراه رتبه های یک تا ده از نظر تعداد مقالات را به خود اختصاص دادند، این موضوع اولویت توجه محققان کشور به موضوعات Mobile ICT را مشخص می کند.
وی گفت: کنفرانس را پنل بیس برگزار می کنیم و چار پنل داریم که در هر پنل نیز حداقل 4 مقاله و 3 سخنرانی و یک نشست تخصصی خواهیم داشت.
وی در مورد موضوعات پنل ها گفت: با توجه به فراوانی سایت های آموزشی و رشد روزانه آنها به طوری که مطابق با آمار گوگل در دوره ای به روزانه 20 درصد می رسید و به طور کلی جذابیت های این حوزه به احتمال زیاد پنلی را به این موضوع اختصاص خواهیم داد.
قلم چی افزود: با توجه به حضور پررنگ مدیران مخابراتی پنلی هم به موضوع زیرساخت های مخابراتی اختصاص می یابد.
به گفته وی نمایشگاه تخصصی ICT همراه نیز برگزار می شود و شرکت حاضر در این بخش دستاوردهای عملی خود را به نمایش خواهند گذاشت.
وی در مورد برگزاری کارگاه های آموزشی در این کنفرانس گفت: با توجه به اینکه مقالات زیادی در این کنفرانس ارایه می شود، برگزاری کنفرانس را به زمان دیگری پس از برگزاری همایش موکول کردیم.
کنفرانس؛ ملی، منطقه ای یا بین المللی
دبیر علمی کنفرانس شهروند الکترونیکی و تلفن همراه در پاسخ به اینکه با توجه عنوان کنفرانس که بین المللی است چه تعداد میهمان و سخنران خارجی در این همایش حضور دارند، گفت: قبل از اعلام تحریم ها 300 نفر میهمان و سخنران از کشورهای آمریکا، بلژیک، آلمان و هلند برای حضور در کنفرانس دعوت شدند، حتی قرار بود وزیر ICT دانمارک نیز در همایش حضور یابد، اما به دلیل اینکه موضوع کنفرانس تکنولوژی محور بود حضور خارجی ها در آن تحریم شد.
مصطفی قلم چی، دبیر اجرایی کنفرانس نیز در این باره گفت: کنفرانس باید پله پله به بلوغ برسد و بهتر است بدون توجه به نام کنفرانس به تدریج سمت و سوی کنفرانس را به سمت کنفرانس های بین المللی هدایت کنیم.
وی افزود: با این وجود درخواست هایی برای شرکت کنندگانی از کشورهای آفریقایی و هند نیز داشته ایم.
سخن مدعوین نشست
کیوان نوایی، عضو هیات مدیره دانشگاه تربیت مدرس در این نشست به مزیت های نسبی کشورمان اشاره کرد و گفت: با توجه به بازار گسترده کشور، نیروهای متخصص و مونوپولی اپراتورها که از مزیت های نسبی کشورمان به شمار می آیند، کنفرانس می باید رسالت شناخت این مزیت ها را برعهده گیرد.
رسول لطفی، کارشناس دفتر تحقیقات پلیس امنیت ناجا نیز در این نشست با بیان اینکه لازم است در کنفرانس به راه حل های مبارزه با اثرات بد تکنولوژی پرداخته شود، گفت: با توجه به اینکه طبیعت انسان به گونه ای است که اگر امکانی به او داده شود دیگر قبول نمی کند که آن را محدود کنند بنابراین باید به دنبال راه حل هایی باشیم که هم سلامت انسان در استفاده از فناوری را تضمین کنند و هم وی را دچار محدودیت های متعدد نکنند.
اکبر شیرکوند، نماینده مرکز فناوری اطلاعات نهاد ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: از آنجا که اطلاع رسانی موضوعات مطرح شده در کنفرانس بسیار ضروری است و تنها پل ارتباطی مخاطبان و برگزارکنندگان همایش سایت اطلاع رسانی همایش است بهتر است به سایت و به روزرسانی آن توجه ویژه ای شود.
تعدادی دیگر از مدعوین در این نشست به ارایه نقطه نظرات خود در مورد نحوه برگزاری این همایش و همایش های بعدی پرداختند.
گفتنی است کنفرانس شهروند الکترونیکی و تلفن همراه روزهای نهم و دهم اسفندماه امسال برگزار می شود.